Wolvega is de thuisbasis van Koninklijke Utermöhlen, wereldwijd leverancier van zelfzorgproducten. Als uitvinders van het snelverband, staat innovatie en samenwerking hoog aangeschreven. Directeur Nederland Siebe van der Meer en Business Development Directeur Erwin Diekman over HeltiQ, Pak & Plak Pleisters en succes in China.
De geschiedenis van Utermöhlen kent vele kenmerkende momenten. Opgericht in 1880, het predicaat Koninklijk al verkregen in 1901. Het is de beloning voor de uitvinding van het snelverband, waardoor veel soldaten aan het front gered konden worden van hun vaak ernstig bloedende schotwonden. Het Amsterdamse bedrijf gaat in 1947 naar de beurs en wordt in 1971 overgenomen door het internationaal opererende ACF. In 1989 is het Hans Wiegel die aan de basis van de verhuizing naar Wolvega staat om zo het noorden aan meer banen te helpen. Na een periode eigendom geweest te zijn van groothandel OPG, komt Utermöhlen in 1998 weer in familiehanden. In 2018 wordt het bedrijf verkocht aan de huidige eigenaren Piet Bandell en Martin Pereboom. De twee nieuwe eigenaren zetten een verdere groei in gang en werken in de segmenten consument en handel, gestaag aan de toenemende markt van zelfzorg onder de merknaam HeltiQ in de vier categorieën EHBO en Sport, huid, insecten en zwangerschap.
Een andere merknaam
Stil zitten ze niet in Wolvega. In 2005 worden belangrijke stappen gezet in product- en merkvernieuwing. Dat jaar wordt het nieuwe consumentenmerk HeltiQ geïntroduceerd, het A-merk voor producten voor EHBO, sport, kraamzorg en insecten. Het merk richt zich op consumenten die kleine ongemakken op of aan de huid zelfstandig willen behandelen. Dat het merk steeds beter in de tijd gaat passen is duidelijk. Door vergrijzing, bezuinigingen in de zorg en hogere eigen bijdragen in de zorg, neemt de belangstelling voor zelfzorg steeds verder toe. „De naam HeltiQ als merknaam voor al onze consumentenproducten hebben we gekozen”, vertelt Siebe van der Meer, die sinds 2003 bij het bedrijf werkt „omdat het internationaal een toegankelijke naam is die duidelijk refereert aan gezondheid, aan health.” Utermöhlen groeit in de eerste twee decennia van deze eeuw tot ver over de grenzen; haar producten zijn inmiddels in zestig landen beschikbaar dankzij intensieve jarenlange samenwerking met een breed netwerk van distributeurs.