Logo Utermöhlen

Leeuwarder Courant: Jouw eerste hulp van de uitvinders van het snelverband

Leeuwarder Courant: Jouw eerste hulp van de uitvinders van het snelverband

Wolvega is de thuisbasis van Koninklijke Utermöhlen, wereldwijd leverancier van zelfzorgproducten. Als uitvinders van het snelverband, staat innovatie en samenwerking hoog aangeschreven. Directeur Nederland Siebe van der Meer en Business Development Directeur Erwin Diekman over HeltiQ, Pak & Plak Pleisters en succes in China.

De geschiedenis van Utermöhlen kent vele kenmerkende momenten. Opgericht in 1880, het predicaat Koninklijk al verkregen in 1901. Het is de beloning voor de uitvinding van het snelverband, waardoor veel soldaten aan het front gered konden worden van hun vaak ernstig bloedende schotwonden. Het Amsterdamse bedrijf gaat in 1947 naar de beurs en wordt in 1971 overgenomen door het internationaal opererende ACF. In 1989 is het Hans Wiegel die aan de basis van de verhuizing naar Wolvega staat om zo het noorden aan meer banen te helpen. Na een periode eigendom geweest te zijn van groothandel OPG, komt Utermöhlen in 1998 weer in familiehanden. In 2018 wordt het bedrijf verkocht aan de huidige eigenaren Piet Bandell en Martin Pereboom. De twee nieuwe eigenaren zetten een verdere groei in gang en werken in de segmenten consument en handel, gestaag aan de toenemende markt van zelfzorg onder de merknaam HeltiQ in de vier categorieën EHBO en Sport, huid, insecten en zwangerschap.

Een andere merknaam

Stil zitten ze niet in Wolvega. In 2005 worden belangrijke stappen gezet in product- en merkvernieuwing. Dat jaar wordt het nieuwe consumentenmerk HeltiQ geïntroduceerd, het A-merk voor producten voor EHBO, sport, kraamzorg en insecten. Het merk richt zich op consumenten die kleine ongemakken op of aan de huid zelfstandig willen behandelen. Dat het merk steeds beter in de tijd gaat passen is duidelijk. Door vergrijzing, bezuinigingen in de zorg en hogere eigen bijdragen in de zorg, neemt de belangstelling voor zelfzorg steeds verder toe. „De naam HeltiQ als merknaam voor al onze consumentenproducten hebben we gekozen”, vertelt Siebe van der Meer, die sinds 2003 bij het bedrijf werkt „omdat het internationaal een toegankelijke naam is die duidelijk refereert aan gezondheid, aan health.” Utermöhlen groeit in de eerste twee decennia van deze eeuw tot ver over de grenzen; haar producten zijn inmiddels in zestig landen beschikbaar dankzij intensieve jarenlange samenwerking met een breed netwerk van distributeurs.

 

Siebe van der Meer en Erwin Diekman LC interview

Export gepatenteerd wratten-verwijder product naar China

Een van de groeimarkten van Utermöhlen is China. „Door een intensieve samenwerking met de mensen van de Oranjewoud Export Academy is inmiddels een gewaardeerde collega van Chinese afkomst werkzaam binnen onze organisatie”, vertelt Siebe van der Meer, directeur Utermöhlen Nederland. „De werkwijze, aanpak en bekendheid met de taal en cultuur heeft daar deuren geopend, die wij anders nooit open hadden gekregen. Het is natuurlijk een enorme markt, maar je ziet daar ook trends die we hier ook hebben. De belangstelling voor zelfzorg zie je daar heel langzaam ontstaan. De cryotherapieproducten doen het daar al goed. De directe manier van bevriezen gebaseerd op de huisartsenmethode, werkt heel specifiek en nauwkeurig tegen bijvoorbeeld wratten en teken. Net als je in Nederland een wrattenspreekuur niet meer bij de huisarts ziet, komt zelfzorg op dat gebied ook in China op gang.”

Het succes van HeltiQ neemt de laatste twee jaar flink toe, vertelt Business Development Directeur Erwin Diekman. „We hebben het merk samen met partners uit ons netwerk onder handen genomen en het verder ingericht vanuit ontzorgen. We hebben de pay-off ‘Jouw eerste hulp’ gekozen en die ingevuld met duidelijke stappenplannen met de nadruk op oplossingen. HeltiQ staat voor kwaliteit zoals je die van ons mag verwachten met een duidelijke ondersteuning over de werking en het gebruik van de producten. We hebben dat hele proces met onze ketenpartners gedaan, zoals drogisterijketen DA. Afgelopen week is Koninklijke Utermöhlen door DA uitgeroepen tot leverancier van het jaar 2022. Dit maak ons trots en moedigt ons aan om nog meer mooie activiteiten samen te ontplooien. Het is stap voor stap werken aan de vraag hoe je het beste een behoefte invult. Of dat nu een consument is met een snijwondje, die je zo snel en effectief mogelijk wilt helpen met een pleister, of een patiënt die terugkeert uit een ziekenhuis na een operatie en zich mag redden met die ene pleister die op de wond zit. We hebben in het HeltiQ- assortiment een hele serie vernieuwingen doorgevoerd. Van nieuwe pleisters voor kinderen en volwassen onder de naam Pak & Plak tot BHV[1]verbanddozen die aan de hand van modules gevuld worden. Het is een ontwikkeling om verwarring te voorkomen in al die situaties waarin snel en adequaat gehandeld moet worden. De huidige verbanddozen zijn sneller toegankelijk aan de hand van kleuren, makkelijk te controleren bij periodieke keuring en goedkoper en makkelijker navulbaar. Het Rode Kruis is één van onze partners waarmee we deze producten breed beschikbaar kunnen maken.”

Eerste hulp en door

Siebe van der Meer en Erwin Diekman onderstrepen de noodzaak van blijvende vernieuwing. Erwin Diekman: „In het schap van drogisterijketens en supermarkten, via kwalitatieve aanbieders online en in samenwerking met de ketenpartners. Het gaat daarbij niet alleen om productvernieuwing, maar ook om een andere, duurzamere manier van produceren. Dat vergt tijd en nieuwe inzichten, ook omdat we in deze medische markt nu eenmaal altijd moeten voldoen aan strenge wet- en regelgeving. Tegelijk is het een prachtige uitdaging, die we graag oppakken.” Siebe van der Meer: „Wat voor ons voorop staat is dat je altijd mensen wilt helpen met een goede, betrouwbare oplossing op het moment dat er iets is. Die noodzakelijke eerste hulp zijn en daarna weer doorgaan.”